Pengikut

wajib tolak

wajib tolak

16 Jun 2014

Apa yang adil dan tidak adil?



Hari ini 2 artikel saya diterbitkan, 1. Sinar Harian, 2. Berita Harian. Saya akan paparkan artikel Berita Harian selepas ini
 
(Sinar Harian 16.6.14)
Paderi ultra kiasu berkata, generasi hari ini dan akan datang semakin hilang kepercayaan kepada Putrajaya kerana gagal menyelesaikan banyak isu berkaitan agama dan kaum. Kewujudan kumpulan yang digelar ekstremis (Islam), melalui ceramah perkauman (rasis), tidak diambil tindakan sewajarnya.
Paderi ultra kiasu ini merujuk kepada cara pihak berkuasa menangani isu seperti  kalimah Allah, rampasan bible bahasa Melayu, penganjuran Seminar Kristologi di UiTM, perebutan mayat (yang jelas Islam), ‘serbuan’ ke atas majlis perkahwinan Hindu dan sebagainya.
Misalnya, tindakan JAIS ke atas majlis perkahwinan pasangan Islam dan Hindu. Mereka gunakan perkataan serbu, sedangkan JAIS berkata ia pemeriksaan biasa.
Apakah mereka tidak baca atau sengaja tidak mahu ambil kedudukan istimewa Islam dalam perlembagaan? Sebarang ancaman terhadap Islam tidak dibenarkan oleh perlembagaan. Titik. Inilah hakikatnya. Faham!
Pendek kata, segala tindakan kita yang tidak menyebelahi mereka, itu tidak adil. Manakala, respon atau tindakan mereka secara agresif terhadap kita, maka itu adalah adil, seadil-adilnya.
Contoh lain, apabila Perdana Menteri menyaman laman web ultra kiasu. Semuanya itu tidak adil. Tetapi apabila ultra kiasu menyaman akhbar Melayu dan stesen TV seperti RTM dan TV3, itu semua adil. Pemikiran rimba mana yang kita amalkan.
Satu lagi, apabila Majlis Peguam yang mengeluarkan kenyataan sewenang-wenangnya, mengkritik kerajaan dan sistem perundangan negara ini, bertindak seperti parti pembangkang, tidak pula ditegur dan dikatakan ekstremis. ( Cerita penuh )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan