Pengikut

wajib tolak

wajib tolak

31 Oktober 2011

Pas tidak bersedia laksana hudud

Setiap kali nak pilihanraya setiap kali la juga Pas memainkan isu Hudud.Tetapi sehingga kini sejak diluluskan pada tahun 1993, pelaksanaannya masih belum dilakukan. Jenayah semakin parah di Kelantan.Apakah ini hanya sekadar untuk meraih sokongan politik sahaja atau sememangnya mahu melaksanakan perintah Allah.. Tepuk dada tanya iman anda

Kerajaan Pas Kelantan tidak pernah bersedia atau membuat perancangan yang teliti untuk melaksanakan hudud di negeri ini biarpun enakmen mengenainya diluluskan di Dewan Undangan Negeri (DUN) hampir 20 tahun dahulu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, isu hudud ditimbulkan semula oleh Pas kerana pilihan raya umum semakin hampir bagi menarik sokongan rakyat.

Beliau berkata, perancangan yang teliti termasuk penubuhan jawatankuasa teknikal pelaksana Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan sepatutnya dibuat lebih awal sekiranya mereka benar-benar ikhlas mahu melaksanakannya.

"Untuk laksanakan hudud bukan perkara kecil, amat penting perlu ada perancangan dan kerja yang teratur, bukan hanya bercakap sejak 20 tahun lalu tanpa sebarang tindakan.

"Hari ini baru hendak tubuh jawatankuasa teknikal hudud kerana pilihan raya semakin hampir, jika Pas benar ikhlas, persedian untuk laksanakan hudud dibuat sejak bertahun-tahun dahulu,"

Kesungguhan kerajaan Pas Kelantan melaksanakan hukum hudud terus menjadi tanda tanya apabila Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob mengakui pelaksanaannya bukan diputuskan oleh jawatankuasa teknikal pelaksana hudud yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri Isnin lalu.

Kerajaan Pas Kelantan juga dilihat tidak serius dalam isu berkenaan apabila dimaklumkan jawatankuasa itu yang hanya berperanan untuk mengumpulkan maklumat, belum lagi bermesyuarat kerana surat pelantikan ahli-ahlinya masih belum diserahkan.

Ahmad bagaimanapun turut mengakui bahawa pelaksanaan hudud di negeri ini juga bergantung kepada maklum balas yang akan dikemukakan oleh jawatankuasa berkenaan kepada kerajaan negeri kelak.

“Bukan-bukan (pelaksanaan bukan diputuskan oleh jawatankuasa). Dari segi kanun dah lengkap dah, tak timbul masalah,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini. KLIK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan