Pengikut

wajib tolak

wajib tolak

15 Januari 2015

DAP tetap menentang perlaksanaan hudud PAS.


Hubu­ngan antara DAP dengan Pas terus berkocak apabila Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke Siew Fook menegaskan, rancangan pelaksanaan hudud di Kelantan perlu dikritik pihaknya secara terbuka.

Katanya, hal ini demikian ke­rana pelaksanaan hudud tidak pernah dibangkitkan atau mendapat persetujuan dalam majlis pimpinan pakatan pembangkang.
“Umum diketahui bahawa pelaksanaan hukum hudud di mana-mana negeri dalam Persekutuan Malaysia bukannya dasar bersama yang dipersetujui oleh parti-parti pakatan.
“Konsensus yang dicapai oleh ketiga-tiga parti pada 28 September 2011 ialah, walaupun hak parti Pas untuk memperjuangkan isu hudud dihormati, namun adalah ditegaskan bahawa apa-apa usaha untuk melaksanakan hudud di mana-mana negeri perlu dibincangkan dalam majlis pimpinan pakatan dan konsensus perlu dicapai,” katanya dalam satu kenyataan dalam portal berita rasmi DAP, roketkini.com hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dalam wawancara bersama akhbar Sin Chew Daily kelmarin yang menya­takan pimpinan DAP sering memburuk-burukkan Pas.
Kata Mustafa, DAP juga telah melupakan hasrat pakatan pembangkang menguasai Putrajaya kerana telah berpuas hati menguasai Pulau Pinang serta meraih sokongan besar pengundi Cina.
Menurut Siew Fook, DAP tidak pernah melupakan impian Putrajaya sebaliknya parti itu memberi komitmen penuh untuk memastikan pakatan pembangkang terus kekal walaupun terdapat perbezaan antara DAP dengan Pas beberapa bulan kebelakangan ini.
“Walaupun kami tidak bersetuju dengan kerajaan negeri Kelantan berkenaan dengan isu hudud, kami mengenepikan perbezaan tersebut untuk membantu dan menyokong usaha pemulihan pasca banjir di Kelantan atas dasar kemanusiaan,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, DAP amat terkilan dengan pandangan Pas yang membantah dan tidak bersetuju terhadap pilihan raya kerajaan tempatan yang diperjuangkan oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang.
“Kami tidak faham mengapa Pas tidak bersetuju malah membantah usaha untuk mengembalikan proses pilihan raya kerajaan tempatan.
“Mungkin hanya pimpinan tertinggi Pas sendiri sahaja yang mengetahui alasannya dan dapat menjelaskan sebab bantahan mereka,” katanya.
Utusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan