Pengikut

wajib tolak

wajib tolak

01 September 2009

Kuil lebih banyak daripada masjid : Yadim


SHAH ALAM – Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menjalankan kajian berkaitan jumlah pembinaan rumah ibadat yang didapati melebihi jumlah penduduk dan keperluan bukan Islam berbanding masjid dan surau.
Yang Dipertuanya, Datuk Nakhaie Ahmad berkata, berdasarkan kajian itu jumlah pembinaan kuil bagi masyarakat beragama Hindu tidak seimbang jumlah penganutnya di Malaysia.
Menurutnya, masyarakat negara ini masih mampu bertoleransi dengan mereka, walaupun ternyata pembinaan masjid dan surau masih tidak seimbang dengan jumlah penduduk Islam yang ramai.
"Sebelum ini orang Melayu sudah banyak bertoleransi dan mendiamkan diri dengan masyarakat lain.
“Ini adalah satu cara mereka memprotes kepada Kerajaan Negeri apabila kawasan mereka diceroboh,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi.
Jumaat lalu, segelintir penduduk Seksyen 23, Shah Alam, berarak dengan membawa kepala lembu sebagai tindakan membantah pembinaan kuil Hindu di kawasan penempatan mereka.
Nakhaie berkata, sudah terbukti kejadian seperti ini berlaku dan orang Melayu menunjukkan reaksi mereka berdasarkan kajian yang telah dibuat. “Pada penglihatan saya, orang-orang Melayu sekarang sudah berani menentang apabila hak mereka diambil orang lain.”
"Bantahan ini bukan dipengaruhi oleh faktor politik tetapi lebih kepada soal sensitiviti masyarakat beragama Islam. Saya yakin tiada pihak yang cuba mempengaruhi penduduk di kawasan terbabit,” katanya.
Beliau berkata, sebelum ini Yadim ada mengemukakan kepada Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) berkenaan dialog bersama masyarakat India.
“Saya tahu mereka faham mengenai apa yang kita bahaskan tapi perkara ini masih juga berlaku.
“Mungkin kerajaan Selangor juga terlalu ghairah berpolitik sehingga tidak berpegang kepada asas dan tanggungjawabnya sebagai pemimpin yang beragama Islam,” katanya.

Mat Kelubi kata ;

Dalam perlembagaan tidak melarang puak lain atau agama lain disebar dan dianuti tetapi bergantung pada keadaan dan tempat la .MK jadi hairan mcm mana la kuil ni lebih banyak dari masjid sedangkan dalam Malaysia ni orang Islam lebih ramai dari orang Hindu.

MK dulu pernah la datang ke batang berjuntai masa PRK Dun Ijok. MK tengok banyak betul la kuil2 sedangkan orang india tidak la menjadi majoriti di tempat tu. mungkin orang india ni jenis sembahyang tak boleh ramai2 kot dalam satu kuil sbb tu wat kuil banyak2. MK tak kisah klu nak wat kuil ni tapi tengok la tempat n keadaan dulu. apa kejadahnya wat kuil kat tempat ramai orang islam. pi la wat kat tempat orang india. tu pun tak boleh pikir ke apa punya pemimpin negeri. lain kali klu tak pandai perintah negeri jangan la cakap besar tuduh kerajaan BN tak pandai. mengata orang dia yang lebih.bodoh punya orang.

Kesimpulannya MK nak katakan rakyat selangor telah wat keputusan yang salah pilih Pembangkang . MK seru rakyat selangor wat demo minta pilihanraya semua kat selangor n kali ni pilih la BN .

2 ulasan:

  1. Salam,

    Kalau kita fikir-fikir memang orang melayu dan pemimpin negara terlalu banyak tolak ansur hingga pada hari ini terlalu banyak permintaan dan desakan oleh orang bukan melayu untuk membina kuil, isu penyembelihan babi, azan tidak dibenarkan dibunyikan keluar dan lain-lain... Sudah sampaikan masa hak peribumi dipertahan bersama di dalam negara ini. merdeka, merdeka, merdeka.

    BalasPadam
  2. Depa sebenarnya harapkan kecoh berlaku. Lagi rioh lagi bagus. Lagi banyak isu lagi bagus. Kalau sampai berusuhan laagiii bagus. Depa nak tutup busuk bau kes anuar liwat tuuuuu.

    BalasPadam