Pengikut

wajib tolak

wajib tolak

26 Ogos 2013

Ada Cinabeng belum tengok tapi mahu cina lain tutup minda






Seorang Cina mahu cina-cina lain boikot dan komen mengenai Tanda Putera sebelum wayang itu ditonton sendiri. Kita ingat cina lebih pandai belajar di sekolah, lebih cekap berniaga, dan lebih maju dalam kerjaya tapi orang yang pandai, cekap dan maju tak bersikap tertutup sekali minda.

Berikut adalah mesej yang disebarkan:



TERJEMAHAN MESEJ DI ATAS YANG MENUDUH ORANG LAIN SEBAGAI RASIS WALAUPUN HAKIKATNYA ORANG CINA KUAT SIKAP "KEKITAAN" YANG DIKENALI SEANTERO DUNIA DAN DI MALAYSIA, DAN SEGOLONGAN MEREKA MEMBUAT TUNTUTAN MELAMPAU UNTUK SEKOLAH CINA ADA DIBAWAH INI: 

Saya dengn ini menyeru kawan-kawan semua untuk bersama-bersama kita,
Berganding bahu untuk memboikot filem TANDA PUTERA yang jelas mempromosi budaya perkauman dan mncetuskan kebencian terhadap sesebuah komuniti.

[Padahal Tanda Putera hanya menggambarkan dan memberi suasana latar yang jelas dan nyata tentang suasana pergeseran antara kaum yang lahir dari gerakan subversif ketika zaman itu untuk difahami orang sekarang.]
Ayuhlah kita bersama-sama share di wall kita masing-masing agar masyarakat memboikot filem ini,
Jangan dibiarkn filem yang berunsur perkauman ini ditonton dan mendapat sambutan bagi mngelakkan berlakunya ketidaktenteraman di kalangan masyarakat.

[Filem ini diboikot walaupun dia berdasarkan fakta dan peristiwa sejarah tapi mereka mahu sokong filem yang menonjolkan perkauman rasis yang dibuat secara halus dan guna streotyping terhadap kaum lain yang begitu berleluasa oleh pengusaha filem bukan Melayu.]
Filem yang diberikan judul sebagai TANDA PUTERA ini kononnya diterbitkan demi meningkatkan semangat patriotik dikalangan masyarakat. Kononnya filem ini berasaskan sejarah, namun sebnarnya sejarah yang digunapakai itu telah diubahsuai scara total demi kepentingan politik pihak tertentu. 
[Jelas mereka takut terdedah sejarah yang mereka mahu diubahsuai melalui buku May 13 tulisan Dr Kua Kia Soong. 

Mereka khuatir pembohongan yang dilakukan berdasarkan bertia fiksyen dan khabar angin oleh wartawan asing dan diplomat asing yang terkurung seperti rakyat kebanyakkan bawah curfew diketahui orang ramai. 

Maka taktik Anwar dan cinabeng selalunya adalah tuduh mereka atas lebl yang sebenarnya sesuai buat diri mereka.]
Filem yang berlatarbelakangkan penceritaan kisah 513 ini telah diolah secara licik demi mengubah sejarah sebenar negara seterusnya mencetuskan kebencian dan ketidaktenteraman kaum.
Sebelum PRU yang lpas, filem ini telah ditayangkan secara tidak rasmi kepada masyarakat dan pelajar universiti. Menurut individu yang pernah menonton filem tersebut, kononnya orang cina yang telah memulakan insiden berdarah terhadap orang-orang melayu. 
NAMPAKNYA CINABENG INI AJAK BOIKOT PADAHAL DIA SENDIRI TAK PERGI TONTON.

Kejadian bermula dengan kumpulan subversif membunuh pekerja UMNO yang sedang tampal poster pilihanraya. 

Sejarahnya adalah kumpulan subversif itu berbangsa Cina, tapi ada juga kumpulan subversif dari kaum lain tetapi realitinya ia amat sedikit berbanding kaum Cina. Dalam Tanda Putera, ada babak di mana kumpulan subversif menyerang pegawai polis berbangsa Cina. KEnapa itu tak jadi isu?

Adakah Cina mahu lari dari realiti dan watak-watak subversif dimainkan secara bohong oleh kaum bukan Cina?]
Salah satu insiden dahsyat yang dipaparkan kononnya telah berlaku di dalam sebuah panggung wayang, telah tertera pada skrin tulisan cina yang berbunyi 'orang cina segera tinggalkan panggung' dengan tiba-tiba, maka orang cina pun berpusu-pusu meninggalkan panggung. Sementara orang melayu yang tidak faham akan maksud tulisan tersebut tidak mengambil tindakan yang serupa, maka akhirnya mereka telah dibunuh secara kejam di dalam panggung tersebut.
[Sekali lagi, orang Cina mahu menutup suatu peristiwa yang berlaku dan didokumentasi oleh polis. 

Mereka malu bahawa kumpulan subversif bersikap rasis dan kumpulan subversif terdiri dari kaum mereka maka perkara ini perlu ditutup dari lipatan sejarah kaum pendatang yang rasis ini.] 
Hasil tulisan: SAMC CHEN
Tarikh: 22.08.2013

Baca kisah Cinabeng-cinabeng lain yang di ABITW SINI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan